Vårt budsjettforslag for 2024

Forslag til budsjett 2024 og handlings- og økonomiplan 2024-2027 fra Malvik Arbeiderparti

Heltid

Malvik kommune har vært en foregangskommune i arbeidet med flere heltidsstillinger. Blant suksesskriteriene som fremheves er tett oppfølging, samarbeid mellom partene og løpende rapporteringer om arbeidet for å tilby flere hele, faste stillinger. Heltid er viktig for å sikre den enkelte forutsigbarhet i arbeidshverdagen, et godt arbeidsmiljø og kvalitet i tjenestene for kommunens innbyggere. Kommunestyret anser det som viktig å fortsette heltidsarbeidet også i neste økonomiplanperiode, og ber derfor om månedlige rapporteringer i administrasjonsutvalget.

Sykefravær

I etterkant av koronapandemien ser vi at kommunens samlede sykefravær har økt. Dette utfordrer flere av kommunens tjenesteområder. I tillegg til å fortsette arbeidet for flere hele, faste stillinger, ønsker kommunestyret månedlige rapporteringer i administrasjonsutvalget om utviklingen i sykefraværet og økt fokus på tiltak som kan bidra til å redusere dette.

Ny flerbrukshall i Hommelvik

I forbindelse med behandling av budsjett for 2023, prioriterte kommunestyret Hommelvikhallen som Malvik kommunes neste store investering. Skolene i Hommelvik mangler tilstrekkelig areal for undervisning i kroppsøving, og situasjonen blir stadig mer kritisk. I tillegg er idretten tydelig på at det mangler hallkapasitet for frivilligheten i Malvik. Kommunestyret holder fast ved at oppstart med ny hall i Hommelvik skal være i 2024.

Viser til vedtakene i PS 80/23 og prioriterer ytterligere 115 millioner til hallen ved å utsette nytt kommunehus. Understreker at det fortsatt skal være fokus på dialog med brukere i skoler og idretten for kostnadsbesparelser så det om mulig ikke bruker hele bevilgningen.

Fritidsklubber motvirker utenforskap og psykisk uhelse

Fritidsklubbene er en viktig del av det samlede fritids- og kulturtilbudet til barn og unge. Dette er også lavterskeltilbud som bidrar til glede og motvirker utenforskap. Malvik kommune har i flere år prioritert å legge til rette for fritidsaktiviteter for barn og unge gjennom åpne og inkluderende ungdomshus i Hommelvik og på Vikhammer. I tillegg har Globusen vært en viktig arena for barn i Hommelvik. Kommunestyret ønsker at Globusen også skal etableres som et tilbud for barn på Vikhammer.

Saksvik skole

Mangelen på spesialrom ved Saksvik skole gjør at man ikke får arbeidet med læreplanmål i musikk og kunst og håndverk. Utover dette er det ressurskrevende å drive skole i en bygningsmasse bestående av mange små bygg. Kommunestyret vil derfor be kommunedirektøren komme tilbake til kommunestyret med en sak som belyser muligheter og utfordringer ved dagens skole. Samme sak skal også vurdere behovet for rehabilitering eller bygging av ny Saksvik skole.

Dugnadsfondet

Frivilligheten spiller en viktig rolle i lokalsamfunnet. Selv om det er krevende økonomiske tider, ser vi behovet for at frivilligheten kan fortsette å skape gode arenaer for innbyggerne i Malvik. Dugnadsfondet har vært populært og bidratt til dugnadsånd og muliggjort investeringer i lokalsamfunnet. Vi ønsker å videreføre dette og bruker 1 million av disposisjonsfondet for å opprettholde dugnadsfondet i 2024.

Flere lærere i skolen

Skolene er under sterkt press. Vi viser til kommunestyrets behandling av sak 49/23, og ber kommunedirektøren innarbeide tilstrekkelig bemanning i grunnskolen.

Nødvendige tiltak Viksletta

Med henvisning til FO 1/23 og henvendelser fra Malvik IL er det behov for et nytt sikkerhetsnett mellom Viksletta og lekeplassen ved Vikhammer skole. Videre rapporteres det at det er store mangler ved lysanlegget som både kan begrense aktiviteten og utgjøre en sikkerhetsrisiko. Ber kommunedirektøren komme med en sak på utbedring av disse kritiske manglene og setter av inntil 1 million til dette i investeringsbudsjettet.

Tabell som viser vårt forslag til justering av investeringer i handlings- og økonomiplanen